Wednesday, February 4, 2009

pantang larang

malam tadi aku ade la baca ujang lawak antarabangsa antara zine yang x pernah jemu aku abiskan duit kat dia sebab aku mula beli dari mula2 dia kuar zine tu aku beli klau disimpan rasanya ntah dah brape guni la gaknye tp semua tu aku pun x tau mana peginye x de kabar berita. masa aku belek2 zine tu aku terbaca artikel pasal pantang larang orang tua2 dulu yang biasa aku dengar dari mulut mbah3, atuk3, nenek3 serta mak bapak aku sendiri aku terus aku terpikir nak masukkan dalam blog aku ni sebenarnye banyak pantang larang yang ade cume kita je yg x nek amik tau sebab menyusahkan hidup je...................

PANTANG LARANG

Jangan bersiul dalam rumah nanti ular masuk

PANTANG TERLARANG

Jangan suka duduk tersandar kat rumah macam ular sawa lepas makan

PANTANG LARANG

Jangan suka jelir lidah nanti terpotong lidah

PANTANG TERLARANG

Jangan la suka bertikam lidah nanti cedera parah

(kene belasah sebab x puas hati)

PANTANG LARANG

Tak boleh gigit kain nanti gigi berulat

PANTANG TERLARANG

Jangan jadi ulat bulu nanti korang bebulu je

(mcm si sontol kene reject dgn Pn. Rahmah)

PANTANG LARANG

Tak boleh makan dalam gelap, nanti orang kata makan dengan iblis

(nanti gelap mata)

PANTANG TERLARANG

Makan duit haram di pasaran gelap

PANTANG LARANG

Jangan angkat kaki masa meniarap, nanti mak mati

PANTANG TERLARANG

Angkat kaki kat orang, memang kurang ajar

1 comments:

ajako said...

tok hakim kate, tu sumer kte org tua jer, kita masih muda

Post a Comment

dipersilakan kepada anda yang tegar memberi komen-komen membina....